måndag 10 februari 2014

Vackra saker ber inte om uppmärksamhet

Balansen kommer visst inte av sig själv! Jag somnar när jag somnar och vaknar när jag vaknar och i tillfällig brist på tålamod har tröttheten sänkt mig till mitt opeppiga jag en stund. Dock inte utan faktorer som fortsatt genomgråa dagar och hämtade skoinlägg som inte sitter i närheten så bekvämt som jag föreställt mig, suck. Jag tänker mig att hade dagarna istället varit soliga och inläggen också känts som skapta för mig (vilket de ju är...), så hade jag vid det här laget varit på en pigg promenad, besökt löpbandet igen och utan svårigheter fokusera på kapitlen om stress, upphetsning, oro och copingstrategier - vilket jag märker peppar tävlingsnerverna något.

Vill passa på att rekommendera The secret life of Walter Mitty som jag bara satt och njöt av rakt igenom i lördags - asrolig och härlig film med grymt soundtrack och lockande landskap!

Jag ska hitta någon slags balans som passar dig kära hjärna, det ska jag. Under tiden låter jag fokuset vandra, mellan intressanta och lärorika artiklar och funderingar på om och hur såndär meditation skulle kunna förenkla saker? Efter Elizabeth Gilberts Indienresa verkar jag nästan dagligen stöta på personer som helt fastnat för yoga också, och att jag är ovig verkar inte vara någon ursäkt längre, så det kanske är något jag måste testa också! De här två övningarna har fångat min uppmärksamhet då jag sista tiden märkt de positiva effekterna av att pausa musiken, blunda mer (inte bara när man ska sova!), titta bort från alla skärmar och stänga ute världen ibland - nu vill jag lära mig hur man gör på riktigt, typ så som yogisarna gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar