torsdag 27 februari 2014

Där alla vill lyssna å prata, fråga å svara

Är det bara lektion en gång i veckan är det bäst att det är intressant och ger nånting! Efter tre timmar är hjärnan mos, man är astrött och vill bara sova, men föreläsningen tillsammans med frågeställningarna och diskussionerna sätter som sagt fart på tankarna så att man fortsätter i tre timmar efter hemgång. Och idag var extra hjärngympigt kan jag säga!

Lektionen och kapitlen man skulle läst handlade om ledarskap och kommunikation, där vi bland annat ställdes frågorna "vad gör någon till en (bra) ledare?" och "hur kommunicerar man för önskat resultat?". Det låter som enkla frågor men när man kopplar de till olika situationer är svaret inte alltid lika självklart! En person kan ha i uppgift att leda utan att ha några betydande ledaregenskaper och ett kommunikationssätt kan få helt olika resultat beroende på vem det är riktat till.

Det jag tycker är bra med vår fina sport är att vi sällan har någon officiell tränare eller ledare, och får därför välja och vraka i vem eller vilka vi vill inspireras och ledas av.  Det finns en hel massa människor med en hel massa ledaregenskaper som bidrar till växande motivation på många ställen!

Och caset. Caset om motivation var jag inte ensam om att förvirra mig över förra veckan, men vi alla verkade lyckas få ihop en idé i alla fall! I mitt, som jag är stolt att ha fått färdigt kvällen innan, resonerade jag kring hur huvudpersonerna Erik och Pers tävlingsmotivation påverkades eller inte påverkades av större yttre belöningar som prispengar. En sån belöning är visst inte alltid främjande för sporten eller idrottaren själv kom jag fram till.

Vi diskuterade i inte bara grupper utan nya grupper med nya namn att försöka komma ihåg, och alla är ju så härliga! Alla vill prata och alla vill lyssna, verkar nyfikna och intresserade, och även om jag tycker det är grymt kul att få höra om andras idrottserfarenheter på djupet så blir jag självklart glad och pratar gärna mer om armbrytningen när folk undrar. Det är en ovanlig sport som jag är oerhört nördig i och kan babbla tills någon säger stopp. Många känner nog igen sig där. Gonatt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar