fredag 31 januari 2014

Någon slags plan

Jag och min familj har aldrig varit riktigt så bra på det där med planering, och jag själv har inte lyckats utveckla någon teknik för det heller trots nya kalendrar varje år. Det enda som stått fast skrivet i almanackan på väggen innan och inte bara efter är träningar, tävlingar, läkarbesök och bokade möten med andra (och frukostgröten som jag numera längtar till redan vid läggdags!). Och det har funkat ganska bra ändå tycker jag!

Fast vid gårdagens kursstart märkte jag igen hur annorlunda det är nu till skillnad från fyra år sedan - jag behöver ungefär tre gånger så lång tid och tre gånger så mycket vila för att ta mig igenom plugg och uppgifter. Alla har nog nån gång upplevt hur jobbigt och stressande det är att sitta i ett klassrum med en text och det enda man kan koncentrera sig på är ljudet av sidor som vänds, medan man själv knappt läst halva första sidan.


Ja, det är jobbigt, det är frustrerande att ligga långt efter oavsett hur bra fokus jag har på texten framför mig. Men det är bara att komma ihåg orsaken till varför och även hur långt jag kommit trots det och sedan göra mitt bästa med det jag har. Lektionstid kanske jag inte kan påverka så mycket men tiden utanför, veckan emellan varje träff, kan jag nog bygga en bättre plan för. Så det är vad jag ska försöka mig på nu!

Vad jag vill och behöver tid till förutom plugg är armbrytarpass tisdag och söndag, tillräcklig sömn, promenader, annan fysisk aktivitet, skriva och läsa lite annat och träffa närmsta vännerna ibland. Som ni ser så är det inte så väldans mycket jag har för mig men det är precis vad jag känner att jag orkar med, i alla fall till en början. 

Det slog mig igen igår hur mycket jag imponeras av och ser upp till folk som far och flänger utan gnäll och ofta även med topphumör - hur gör de, hur orkar de?? Själv har jag lärt mig att bestämt avvisa stress och negativ press och är stolt över det men det känns så löjligt när andra verkar göra det samma med 12-timmars skoldagar, dubbla jobb och familj att ta hand om. Jag tycker ni är duktiga, så ni vet!

Men jag nöjer mig som sagt med det jag orkar lägga tid och energi på och orkar förmodligen lite mer när jag blivit mer van och fått rutin på saker. Så nu är det bara att göra ett nytt försök, försöka pussla och fundera ut de mest optimala dagarna för att hålla både intresse, motivation och energi uppe - spännande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar