lördag 4 januari 2014

2013, vilket dunderår

Inget år har varit så fyllt till bredden med armbrytning, topprestationer och resor hit och dit. 2013 tar rekord med 12 tävlingar, 3 träningsläger, några storträningar, workshop på Tjejverkstan och massa annat. Meritmässigt så står SM-, EM- och VM-guld tillsammans ut i mängden, men höstens växande säkerhet och känsla av rutin och mitt första Arm Wars med 6-0 känns lika viktigt att nämna och komma ihåg.


Men inte bara armbrytning gjorde mitt 2013! Faktiskt.

- Januari till mars fortsatte jag min tremånaders praktik på Apoteket, precis två trappor ner och två meter åt höger utanför min dörr. Jag upptäckte att 75% arbete får räcka för mig men ganska lärorikt och kul var det ändå, speciellt på fredagarna när varenda kund var glad!

- Det började med armbrytar-workshop men bara efter första gången fick jag frågan att hoppa in som sjukpersonal då jag skötte mig bra med tjejerna. På Tjejverkstan fick jag en hel del nyttig och uppmuntrande feedback, massa trevliga eftermiddagar med mysiga tjejer, hälsomellis och fika, men framför allt ett ungefärligt smakprov på vad jag helst vill jobba med.

- Som armbryterska fick jag frågan av MovieMall att vara med på en företagsfest på Fotografiska. Med cirkustema var det smink, hår och klädsel och ett uppdrag att bryta ner varenda en (80% medelåldersmän) som gällde. Sjukt rolig och minnesvärd kväll!
Foto: Felice Branzell, som själv var sjuksyster under kvällen

- Som 17-åring började jag resa själv nästan varje vecka, för armbrytning och annat, och med tredje gymnasieåret kom de klassiska tankarna om att snart få resa jorden runt med nya äventyr och bekantskaper. Vad som hände sen satte ju stopp på självständigheten ett tag, efter utskrivning och fastställd diagnos låg osäkerhet och oro kvar både hos mig och min familj och i början fick jag inte gå nånstans själv eller ens låsa toadörren. Sakta men säkert släppte det och i somras kände jag mig friare än på länge, när jag stack och simmade vid Reimers, långt och länge, och tog långa promenader utan "utifall att-sakerna". Det tar på krafterna att vara orolig, för mig var det stort att våga vara själv igen! Jag börjar nästan känna mig vuxen till å mä.

- Sommaren var superduperunderbar.

- Med reservplats 200-nånting kom jag in på kursen Psykologi I som var mitt förstahandsval vid första försöket att plugga vidare. Jag hann visserligen knappt börja innan jag hoppade av, men böckerna står så vackert kvar i bokhyllan och intresset finns nog kvar ett rejält tag till.

- Instruering under Friends dag på Skansen tillsammans med mamma och klubbkompis David var överraskande kul! Inte bara att "mingla med kändisar" och käka köttbullar och potatis backstage, utan alla glada barn, unga och vuxna som kom fram och ville testa om och om igen. Och min första autograf, till den lilla flickan som också hette Klara.

- Vänstern lärde sig bryta hook igen, helt på eget bevåg mitt under VM-kvalen! Så stolt.

- Efter att ha varit med i tidningen SöderOmSöder med mamma fick jag skriva en text för Filminstitutet till deras projekt Augmented Society, om vad Rocky-filmerna betyder för mig. Det var superkul och kändes stort då resten av projektets texter var skrivna av mer professionella skribenter.

- Alla resor, roadtrips och roommates!!

- Lyckad löpbandspremiär och plank-rekord!

- Oavsett hur nere jag kände mig, i svackor och väntetider, tog jag mig varenda gång tillbaka till  "nej, nu tänker jag banne mig vara glad!" och att känna mig hoppfull. Om det är placebo eller inte vet jag inte men jag har kommit fram till att till och med discolampan ger sig om jag bara fixar rätt humör, fokus, energi, hälsa, etc! Om inte det är en morot för hälsosam livsstil så vet jag inte vad.

Så, tusen tack 2013, för mycket men inte bara armbrytning! För oändligt många, stora som små, bra saker!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar