torsdag 16 januari 2014

Om att tro på något

Igår när jag var hemma själv fast i en bok så knackade två kvinnor på dörren och jag öppnade i mina myskläder och opiffade jag, utan någon aning om vilka de var - "vad har hänt nurå??" tänkte jag och sen med ett skratt "det är säkert Jehovas vittnen eller nåt!". I filmer har jag sett att de knackar och presenterar sig som det då också men det gjorde inte de här, de nämnde bara så enkelt med en broschyr i handen att de inte visste om jag var troende men att det ju finns så många stora frågor som de flesta av oss ställer i våra liv, och då kan det vara bra att veta att det finns ställen - till exempel Bibeln - att vända sig till. 


Jag svarade ärligt att jag inte är och aldrig varit religiöst troende men att jag ändå tycker det är intressant hur stark tro kan påverka och leda folk i prövande situationer och livet i allmänhet (jag föredrar då att höra och läsa om de positiva fallen!). Just nu läser jag Eat, pray, love som handlar mycket om just tro och hur det kan hjälpa och inspirera en, och även fast jag inte blir mer religiös för det så inspirerar det mig också.

För nån månad sen skrev jag med en superrar kristen tjej, efter ett oväntat och speciellt möte i somras, och fick i slutet mitt första (vad jag kommer ihåg) "Gud välsigne dig". Jag blev alldeles rörd och tacksam, men vad skulle jag skriva tillbaka?? Eftersom jag själv inte tror på Gud så skickade jag istället varma kramar, för de tycker jag är ganska fina!

Gilberts självbiografi från hennes resor är grymt härlig att fastna i! Jag vill bah citera och komma ihåg alla senaste kapitlen för de påminner och väcker tankar så bra.

Om det är något jag tror på här i världen så är det människan (då menar jag dens styrka, inte att den finns för det vet jag välle!). Varje individs vikt, förmåga och möjlighet att påverka någon eller något oavsett om det bara når en själv eller längre ut än så. Människans chans att välja i livet och tankebanor, men då måste man själv också tro på den möjligheten (det är svårt att lyckas med något man valt om man inte tror och litar på att det är rätt och att det går).

Whether you think you can, or think you can't, you're right.

Det är sällan (eller aldrig) jag vet hur något ska gå, eller hur jag kommer prestera ex. på tävlingar. Det jag däremot vet är att om jag tror på vad jag gör för att lyckas, bestämmer mig för att det är tillräckligt och vet att jag inte kan göra mer än mitt bästa, då kan jag komma långt och kommer vara nöjd oavsett resultat. Om jag nu inte blir nöjd så får jag väl inse att jag är människa, som kan lyckas med mycket men inte alltid och inte med allt hur mycket jag än tror. Om jag inte är nöjd efter det får jag väl gå och va bitter... men det är ju inge kul! Så försök igen och igen, ditt bästa kan (nästan) alltid bli bättre!

Sista om att välja vad man ska tro på: När jag är ensam hemma vägrar jag tro på spöken, men när jag saknat dem som gått bort så har jag gjort undantag och låtit er lyssna på och läsa det jag vill att ni ska veta. När solen lyste på mig hela vägen den där väldigt molniga dagen, och gömde sig igen när jag kom innanför dörren, höll jag min kusins hand och när jag drömt de där drömmarna har ni faktiskt varit här. Jag tror bara på det för att jag vill det och det gör det till verklighet för en stund.

Så tror jag i alla fall! Hur och vad tror du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar