torsdag 20 mars 2014

Tenta å hjärnmos

Så var den fruktade första tentan äntligen över! Det var en öppenbokstentamen som man gjorde hemifrån framför datorn och med hjälp av föreläsningar, anteckningar och kursboken, vilket ju inte låter så farligt, och det kanske inte var det heller - det kunde varit värre! Det läskigaste var att vi inte hade den blekaste aning om hur det hela skulle se ut eller exakt vilka av de femhundra sidorna kursbok som var bra att memorera. Hur mycket det handlade om att läsa, skriva eller tänka själv.

Då jag tar ungefär tre gånger så lång tid på mig med många uppgifter, pga hjärntrötthet och synfältsbortfall, så fick jag tack och lov dispens, så fick skriva tre timmar igår kväll och tre nu på morgonen. Men fybubblan vad jag kände att det hela ifrågasatte och utmanade min känsla av krav och kontroll!


Jag kände mig innan ganska lugn och övertygad om att det nog inte skulle vara så farligt som jag och många andra föreställt sig. När den äntligen las upp så fick jag något av en blackout och handlingsförlamning och började bläddra i boken och bland föreläsningarna utan att riktigt veta vart jag skulle börja eller vad jag skulle leta efter. Tänka fritt har jag inga större problem med och diskutera kring de olika ämnena likaså, men när man ska hänvisa till källor och använda de riktiga begreppen så blir det plötsligt så mycket krångligare.

Jag bläddrade och hittade små saker och tyckte att det till slut hände något, tittade på klockan för att bekräfta att det inte gått mer än tjugo minuter, men nej då, en timme över - två timmar to go! Stress hjälper ingenting, koncentrationen sviker och man börjar slarva, så jag är tacksam och känner mig bortskämd som fick sova på saken och köra tre timmar extra. Hur resultatet blev kan jag inte riktigt säga men min hjärna är mos och ska efter kvällens lilla lektion få vila från det mesta plugget och istället se fram emot resan till Vimmerby!

Träningen i tisdags gick grymt - det är skojigt vad man kan ge när man ska få till starka och actionfyllda foton. Trevlig torsdag på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar