onsdag 5 mars 2014

Hur jag ser

Jag spekulerade kring det med Klarus och med mamma lite då och då. Mitt halva synfält är ett mer opraktiskt faktum vissa gånger än andra men som den del av min vardag det är så tänker jag inte så mycket på det. När jag gör det däremot så slår det mig ofta hur oerhört intressant fallet är!

Min fina lillebror som första tiden tyckte det var skoj (tro mig, det var skoj!) att se hur nära han kunde komma utan att jag såg - här ser jag ingen hand hur mycket den än vinkar. Jag vet... skumt.

Då nedsättningen inte är något som direkt märks så klandrar jag ingen som glömmer bort att det finns där - jag glömmer nästan också ibland! - så länge de inte klandrar mig för att inte vinka tillbaka när de befinner sig på fel sida. Höger och vänster har vi alla kämpigt med ibland så jag har många gånger ritat upp gränsen igen för att påminna exakt om hur stor del jag ser av den jag pratar med. (Varning för kanske känsligt samtalsämne, som jag själv fått min tid att bearbeta och få distans till! Orden stroke och halvblind skrämmer ibland, då hoppas jag det hjälper att påminna - jag mår bra, grymt bra faktiskt.)

Något jag filosoferat kring är - dagen jag vaknade med ett halvt synfält konstaterade jag det ganska enkelt och mer oberört än vad jag skulle vänta mig, och det som kändes mer akut var en ipren för den dunkande huvudvärken. Kroppen är otrolig på att vänja sig snabbt vid de mest oväntade förändringarna, det vet jag nu, men HUR kan man knappt reagera, hur kan jag ha vaknat upp från första dagen och bah "happ, ser visst inte på höger sida, en ipren och sömn kanske hjälper mot huvudvärken!"??! Nej, det förstår jag inte riktigt.

Klarus skrattade åt mig men förstod min poäng när jag berättade hur jag försökt komma fram till om mina tankar påverkats av halvheten på något sätt. Typ som när du minns saker och ser bilderna framför dig - om jag minns något jag såg igår exempelvis, dras bilden ut över hela eller stannar den på sin sida liksom? Då kommer vi till den nyfikna frågan jag fått en del gånger, är det helt svart på höger sida eller vadå?? Nej, det är inte svart, det är inte vitt och inte heller någon annan färg, färgen går inte att definiera men jag kan säga såhär att det är ungefär samma färg som du ser bakom dig... Om du förstår vad jag menar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar